Under många år har vi arbetat med portfolio på förskolan. Under åren har vi förändrat, diskuterat och reflekterat över hur vi skall föra arbetet framåt.
Just idag har alla barn en portfolio pärm där både vi lärare och barnen sätter in pedagogisk dokumentation. Barnen kommer spontant och vill sätta in sina teckningar i pärmen eller vill att vi skall ta kort på dem i olika situationer som de sedan vill sätta in i pärmen. Portfolio pärmarna står så att barnen lätt kan ta ner dem för att titta på sina bilder. Vi sitter ofta tillsammans och pratar kring bilderna och kring barnens lärande och utveckling. Tidigare var pärmen uppdelad under olika flikar där vi fokuserade på tex motorik, språk, kognitivt och social kompetens. Idag har vi tagit bort flikarna för att inte begänsa barns lärande till olika områden. Idag tänker vi mycket ämnesövergripande där vi ser att ämnena går i varandra under barnens hela dag. Även om vi lärare fokuserar på matematik under en aktivitet så undervisar vi samtidigt i språk, social kompetens, motoriskt, kognitivt osv.
Tidigare var det mest vi lärare som fotograferade och skrev texter till bilderna. Idag har vi mer fokus på att barnen skall vara med i dokumentationsprocessen. Vårt mål är att barnen mer skall använda kameran och sätta ord på texten som beskriver hur de tänkt, hur de lärt sig, hur de löst ett problem. I portfoliopärmen fokuserar vi enbart på barnens positiva utveckling. Genom att fokusera på det positiva stärker detta barnens självförtroende och de får en tro till sitt eget lärande. Barnen skall känna att de äger pärmen och att de känner sig stolta över innehållet som visar på deras lärande utveckling. Författarna Ellin skriver i sin bok Att arbeta med portfolio (2003) att utgångspunkten i portfolio är att framgång föder framgång, genom att man i första hand ser till elevens starka sidor. Vidare skriver de att arbetet med portfolio är ett förhållningssätt och en form av pedagogisk dokumentation som är lärarledd och elev aktiv, positiv och meningsfull.
Portfolio är inte enbart en mapp som vi samlar papper i utan det är förhållandet till det insamlade materialet som gör portfolion så betydelsefull. Att tillsammans skriva, läsa och diskutera kring bilderna ökar barnens medvetenhet kring sitt lärande. Det är svårt för barnen att i vardagen se sitt lärande så det är lärarens uppgift att synliggöra barnens lärande. I dokumentationen blir det konkret för barnen och där de kan följa stegvis sin utveckling. Genom att få ta del av varandras portfolio får barnen möta olika sätt att lära och utvecklas, att det finns flera olika sätt att lösa ett problem. Ellmin skriver att när man kan tillämpa sina kunskaper i nya situationer, har man förstått vad man lärt sig.
När jag läser Ellmins bok fastnade jag för att de skriver att skolan också skall lära eleven att lära. Jag känner att detta är mycket viktigt för om eleven har kunskap om hur de lär så har de stor användning av detta under hela sitt liv, inte bara i skolan. Tankarna går vidare till hur jag i förskolan skall kunna hjälpa barnen att lära sig om sitt eget lärande? Det kan vara så att barnen måste få möta samma problematik i många olika situationer och i samspel med andra reflektera, argumentera och dokumentera sina olika lösningar. Jag tror mycket på att om lärandet är lustfyllt och utgår från barnens intressen och erfarenheter så är det lättare att ta till sig nya lärdomar.
Hur kan vi använda oss av iPad i vårt portfolioarbete
I vårt tidigare arbete med portfolio och dokumentation har vi använt oss av digitalkameran och datorn för att ta fotografier och skriva text. Just nu funderar och diskuterar vi kring portfolions fortsatta utveckling. Hur skall portfolion se ut? Kan vi använda oss av de olika tekniska verktygen som vi har? Idag har varje avdelning var sin iPad 2 som används till dokumentation, både genom bild, ljud och film.
Genom iPadens många olika funktioner kan vi utforma portfolion på ett helt nytt sätt. Barnen på förskolan kan använda film och ljud som uttrycksform i sitt lärande då de oftast inte kommit så långt i skriftspråket. Barnen blir på sätt ännu mer engagerade i dokumentationen. En fråga som kommer upp är hur vi skall lösa barnens närhet till en digital portfolio i vardagen, så som pärmen är idag. Finns det något sätt där vi kan samla barnens lärande så att de lätt kan "klicka" sig runt i sin digitala portfolio.
Vi har sett en stor fördel att inför utvecklingssamtalen dokumentera barnens lärande via iMovie som vi sedan kan spela upp för föräldrarna. Detta är inte bara uppskattat av föräldrarna utan det ger även oss som lärare ännu ett tillfälle att få syn på barnets lärande, då man kan se filmen om och om igen.
Idag följer inte barnens portfolio med upp till skolan utan den tas med hem när de slutar hos oss på förskolan. Genom att portfolion är sparad digitalt kanske detta kan vara en öppning att få skolan med på vårt portfolioarbete så att det kan bli den röda tråden i ett 1-16 års perspektiv.
Litteratur:
Ellmin, Roger och Birgitta (2003) Att arbeta med portfolio - teori, förhållningssätt och praktik. Stockholm: Förlagshuset Gothia
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar