torsdag 5 april 2012

Mediers påverkan i lärmiljö


Nu har vi kommit till sista uppgiften i kursen pedagogisk dokumentation. Uppgiften är att titta på hur medier påverkar barnens lärmiljö. Då jag arbetar med förskolebarn i åldrarna 3-5 år så fokuserar jag på denna åldersgrupp.

På vår förskola har varje avdelning en PC och två stycken Ipads som används dagligen tillsammans med barnen. I vårt område är det många barn som både har dator och Ipad i hemmet. Mediarådet lanserade 2010 en rapport Småungar och Medier – Fakta om små barns användning och upplevelser av medier. I rapporten skriver de att datoranvändningen går ner i åldrarna, 67 % brukar använda datorn i åldern 2-5 år, i vårt område tror jag siffran är högre.

När vi fick våra Ipads för cirka ett år sedan har de i stort sätt tagit över användandet från PC. Ipads är för barnen så mycket enklare att hantera både rent motoriskt och lättförståligt med bilder och symboler som beskriver programmens funktioner. I början när vi fick våra Ipads använde barnen mestadels pedagogiska spelappar och lärde sig hur Ipaden rent tekniskt fungerar. Idag har användandets utvecklats. Nu tar barnen fram paddorna och skapar egna filmer och dokumenterar med kort och tal spontant under dagen.

Vi har en IKT grupp med pedagoger från alla våra förskolor i Lackarebäcksområdet som träffas och diskuterar olika tankar som kommer upp i användandet av de nya digitala verktygen. Senast diskuterade vi vilka olika appar som vi tycker stimulerar barns utveckling och vad som skall finnas på våra Ipads. Jag tycker det är viktigt att man inte bara fyller paddorna med massor av appar utan att vi går igenom dem och funderar kring hur de kan användas och hur de påverkar barnen. Det finns en hel uppsjö med olika appar och det är vårt ansvar att se till att nedladdade appar utvecklar barnen enligt vår läroplan. I Lpfö 98-reviderad står det att förskolan kan använda multimedia och informationsteknik såväl i skapande processer som i tillämpning. Vi söker appar där barnen kan skapa, dokumentera och där barnen ställs inför olika problemlösningar.

En fråga som vi nu funderar över är hur vi skall ställa oss till dilemmat när barn filmar eller fotograferar sina kompisar utan att de vill vara med. Hur får vi barnen att fundera kring dessa frågor och att förstå att deras filmer kan skada andra. Att ta en bild på en kompis och sedan förvränga bilden i t.ex. Photo Booth kan kännas som en kränkande handling av den som blir utsatt. Här kan kanske lärarhandledningen som finns att läsa om under Mediebarn.se vara till hjälp. Här finns övningar som man kan arbeta med yngre barn och deras medievanor. Att samtala med barnen och reflektera över det som skapas med hjälp av de digitala verktygen och hur de kan påverka både dem själva och andra. Detta är ytterst viktigt och lägger grunden till deras fortsatt kritiskt granskande av all information som de kommer möta i framtiden. Det är viktigt att vi pedagoger reflekterar och diskuterar dessa frågor fortlöpande då utvecklingen går snabbt framåt. I Lpfö 98-reviderad står det att barn skall ha förmåga att kommunicera, söka ny kunskap och kunna samarbeta är nödvändig i ett samhälle präglat av ett stort informationsflöde och en snabb förändringstakt. Jag anser att förskolan måste fokusera på de sociala frågorna kring vårt användande av de digitala verktygen som nu är en del av vår vardag.

Jag känner att de digitala verktygen som vi använder oss av i vår undervisning har utvecklat barnen och är nu en naturlig del i vår verksamhet. Jag tycker att arbetet med IKT är så stimulerande och barnen visar på ett mycket stort intresse, både flickor och pojkar. Utvecklingen sker snabbt och det är viktigt att vi i förskolan har kunskapen och verktygen så att vi kan vara med och upptäcka den mediala världen tillsammans med barnen. 


Referenslista:

http://statensmedierad.se/
http://mediebarn.se/
Skolverket. (1998). Läroplanen för förskolan, Lpfö98, reviderad 2010. Stockholm: Fritzes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar